У статті аналізується практика застосування соціальної мережі Twitter у науково-популяризаційній роботі музеїв України і зарубіжжя. Наводяться практичні рекомендації ефективного використання цього засобу електронної комунікації з досвіду Державного історико-культурного заповідника “Межибіж”.
Ігор Западенко,
науковий співробітник ДІКЗ “Межибіж”
Публікується за: Западенко І. Музеї зарубіжжя і України в мережі Twitter – досвід #MuseumWeek2015 / І. Западенко // Музейна справа на Поділлі: історія та сучасність : зб. наук. пр. за підсумками всеукр. наук.-практ. конф., 15 травня 2015 р. – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний історичний музей-заповідник, 2015. – С. 54-57.
Ключові слова: музейний менеджмент, інтернет, соціальні мережі, Twitter, музейна спільнота, комунікації, громадськість
Однією з найпомітніших і певно наймасовішою інтернет-подією у світовому музецництві стала всесвітня акція #MuseumWeek2015 [1], яку з ініціативи ком`юніті-менеджерів кількох музеїв Франції було проведено з 23 по 29 березня 2015 року.
У всесвітній акції #MuseumWeek2015 загалом взяли участь 2825 музейних закладів з 77 країн світу – набагато більше, аніж минулого року, коли у першій такій акції взяли участь 630 музеїв Європи [2].
Хоч акцію було організовано музейниками “Старого світу”, але найчисельніше в ній взяли участь представники США (521) [в дужках – кількість музеїв, що взяли участь в акції з 23 по 29 березня 2015 р. – авт.], також багаточисельно на просторах інтернету протягом музейного тижня були представлені музеї Канади (218), Мексики (72), Бразилії (67) Однак музеї з розвинених країн Європи продемонстрували не менш активну діяльність у соціальній мережі. Серед лідерів – Великобританія (442), Франція (358), Італія (256), Іспанія (220), Німеччина (92). Інші країни – Нідерланди (24), Бельгія (22).
Очевидно, що соціальна мережа Twitter як спосіб комунікації дуже активно використовується музеями Заходу, але дуже мало поширена в Азії за винятком Японії (127) та у країнах постсоціалістичного табору. Дуже стримано цей електронний засіб використовується музейниками арабського світу – імовірно, даються взнаки наслідки “Арабської весни” – серії революцій 2010-2011 рр., під час яких Twitter активно використовувався як засіб організації масових акцій. Такі країни Східної Європи як Болгарія, Румунія, Чехія у #MuseumWeek2015 не були представлені взагалі, малоактивними були Хорватія (5), Словенія (4), Сербія (4), Вірменія (2), Грузія (2). Польща та Литва, які історично становлять цільову спільноту для ДІКЗ “Межибіж” в рамках спільної історичної спадщини, були представлені відповідно 4 і 2 музеями.
Як видно, така нерівномірність поширення Twitter серед музейників світу не залежить від технологічного розвитку країни (наприклад, Сингапур – усього 2 музеї-учасники). Даються взнаки як кількість музеїв загалом в країні, так і пріоритети музейної політики, популярність соціальних мереж, а подекуди банально наявність у колективі людей, які знайомі з цими засобами музейної промоції і можуть взяти на себе цю ділянку роботи.
Ці особливості поширення Twitter у музейному середовищі різних країн слід враховувати при плануванні створення власної музейної інтернет-спільноти. Якщо спеціалізація, сфера наукової, культурно-освітньої та туристичної діяльності закладу географічно стосується країн Заходу, або ж працівників цікавлять досвід, події, участь у заочних заходах, креативні підходи до формування експозицій і роботи з громадськістю у Великобританії, США, Франції, Італії чи інших країн з числа названих вище – користування Twitter`ом та підписка у ньому на новини провідних та регіональних музеїв за короткий час дає багато корисної інформації, яку складно отримати іншим шляхом.
Twitter-спільнота ж країн пострадянського і постсоціалістичного простору знаходиться у зародковому стані, за винятком України (9), Білорусі (8) та Російської Федерації (74 музеї – учасники всесвітньої тижневої акції).
Використання соціальної мережі музеями Росії взагалі, відкинувши упередження, варто взяти за приклад – настільки вони це роблять активно та цікаво. Так, помітними учасниками інформаційної стрічки #MuseumWeek були як Державний Ермітаж @state_hermitage, Державний музей історії релігії @Museum_Religion та Державний Дарвінівський музей @darwinmuseum, так і музеї дерев’яної архітектури і народного побуту села Нижня Синячиха @MuseumNs, музей “Стара Сарепта” @Sarepta1765 та музей села Сінськ @sinsk_museum, а також приватні музеї та картинні галереї. У великих державних музеях веденням сторінок (їх створенням, формуванням аудиторії, дописами та підписками) займаються працівники прес-служб і відділів зв’язків з громадськістю, у малих музеях – ентузіасти, однак незалежно від категорії музею багато сторінок у соцмережах ведуться неформально, цікаво, а головне з діалогом з друзями та передплатниками. Так, менеджери сторінки Державного Ермітажу, надсилаючи велику кількість повідомлень про експозиції, експонати, роботу відділів, водночас відповідали на коментарі (у тому числі й наші), цікавилися, чи бували в Ермітажі наші працівники, у які роки це було, що в експозиціях запам’яталося з тих часів та ін.
Загалом саме серед музеїв України, Білорусі та Росії під час музейного тижня у Twitter склалося найактивніше спілкування – взаємні підписки на новини, відзначення в “обране” та ретвіти найцікавіших повідомлень, коментування та діалоги. Зазначимо також, що в цьому спілкуванні був присутній певний фактор “народної дипломатії”, важливий у нинішній період напружених і навіть ворожих стосунків між державами. Представники кількох музейних закладів України, Білорусії та Росії на відкритому інтернет-майданчику спілкувалися між собою кожен своєю національною мовою, без перекладу, демонструючи повагу один до одного і водночас стверджуючи національний характер, присутній у справі охорони культурної спадщини.
На жаль для ДІКЗ “Межибіж”, такого ж активного Twitter-спілкування не відбулося з музеями Польщі та Литви, але маємо сподівання, що контакти з ними будуть встановлені пізніше, коли стрічка ДІКЗ у Twitter регулярно наповнюватиметься матеріалами, які приваблять литовців та поляків спільними з Меджибожем сторінками історії та туристичними цікавинками. Тим часом, нами зроблено підписку на читання Twitter-стрічок кількох музеїв Польщі та Литви, і не лише тих, які брали участь в музейному тижневі.
Що ж конкретно дала участь у всесвітній акції #MuseumWeek2015 Державному історико-культурному заповіднику “Межибіж”?
- Акція послужила поштовхом створити і протягом кількох днів “розкрутити” Twitter-сторінку заповідника https://twitter.com/Mezhybizh .
- Опублікований перелік зареєстрованих учасників “всесвітнього музейного тижня”, в якому взяв участь ДІКЗ @Mezhybizh, є своєрідним довідником Twitter-адрес інформаційно активних музеїв світу, що сприяє промоції музейного закладу.
- Наша сторінка отримала низку підписників, які поширюють далі наші публікації, що привернули їхню увагу.
- Створено підписку на широкий перелік вітчизняних і зарубіжних музейних закладів, новини від яких надходять миттєво і в короткому, конспективному вигляді.
- В режимі реального часу отримується інформація про музейне життя і практику як світових лідерів музейної сфери, так і регіональних музеїв. Встановлено прямі контакти з кількома музеями України, Білорусі, Росії, Польщі, Литви.
- Через фото та відеоматеріали показано позитивний образ і туристичну привабливість ДІКЗ “Межибіж”, при тому зацікавлені користувачі самі сприяють подальшому поширенню матеріалів.
- Вільний доступ до сформованої таким чином інформаційної стрічки та взаємні контакти з провідними музеями світу позитивно мотивують співробітників заповідника.
Як підсумок – кілька рекомендацій з досвіду використання мікроблогової соціальної мережі Twitter в музейній справі.
Не будемо зупинятися на початковому знайомстві з основними поняттями та функціями Twitter’а, для цього відішлемо до вільно доступного онлайн посібника “Можливості Twitter для журналістів. Case ElectUA” [3], який у більшій частині придатний і для музейників. Знайомство з описаними тут можливостями Twitter буде корисним і для тих, хто вже зареєстрований у цій соціальній мережі.
З досвіду ДІКЗ “Межибіж” у Twitter наголосимо на таких практичних рекомендаціях для музейних працівників:
- Покладіть функції ком’юніті-менеджера на одного з працівників, виділіть для цього частину робочого часу. Без такого працівника неможливо ефективно комунікувати з навколомузейною спільнотою. Врахуйте, що соціальні мережі для музейників – це не “сидіння”, а робочий обов’язок комунікації з громадськістю. Кількість дописів та кількісне зростання спільноти вашої сторінки відображайте у щоквартальному звіті, в розділі “Науково-популяризаційна робота”.
- Сформуйте підписку на нові дописи музеїв. Найпростіший спосіб – зайдіть на сторінки інших музеїв зі списку [2] і додатку 1, підпишіться на ті, які вас зацікавили, а потім перегляньте, кого читають вони – і також підпишіться на ті ж сторінки, що й вони. Приділіть особливу увагу зарубіжним музеям – краще один раз подивитися на “європейські стандарти музейництва”, аніж 100 разів чути про них на нарадах.
- Підпишіться на стрічки музейних спільнот “Музейний простір” @PROSTIR_MUSEUM, “Музеология в России” @rus_museology та інші подібні.
- Не обмежуйтеся винятково “музейними” підписками – підписуйтесь на сторінки ресурсних центрів, посольств, які підтримують культурологічні проекти, активістів сфери культури.
-
Не тільки читайте, але й дописуйте самі! Вами цікавляться, коли ви розповідаєте про себе. Коли на твіти ДІКЗ “Межибіж” підписується Британський музей @britishmuseum – це мотивує до більш активної та цікавої роботи. Регулярно надсилайте короткі новини, анонси, фото цікавих експонатів, екскурсій, посилання на нові публікації вашого музейного сайту (загалом дивіться, про що пишуть інші і робіть так само).
- Дописуючи в Twitter – обов’язково користуйтеся хештегами, це запорука того, що ваші повідомлення не загубляться серед мільйонів інших, а будуть прочитані тими, хто цікавиться темою. Детальніше про використання хештегів читайте в посібнику [3].
- Регулярно дописуйте з хештегами на теми: #onthisday – історичні події цього дня, пов’язані з вашою спеціалізацією та експозицією, #closingtime – фотографії життя музеїв після закриття для відвідувачів, #MuseumSelfie – фотографічні “автропортрети” відвідувачів в музеї, серед експонатів та ін. Шукайте серед хештегів теми, популярні у цей момент.
- Користуйтесь з традицій Twitter`а – беріть участь в акціях та флешмобах, як спеціальних, таких як #MuseumWeek, так і традиційних щотижневих. Для музейників цікавими є #MuseumMonday – “музейний понеділок”, #ManuscriptMonday – “понеділок рукописів”, а також загальнотвіттерівська #FollowFriday або інакше #FF – традиція щоп’ятниці рекомендувати користувачам підписки на нові сторінки у Twitter.
Робота музею у соціальних мережах – справа не менш серйозна, аніж щоденна взаємодія з громадськістю у реальному режимі. Використання Twitter – це одна з можливостей без вкладання великих ресурсів наблизитися до “світових стандартів музейництва”, які у більшості залишаються на папері, і самостійно інтегруватися до світової музейної спільноти.
З звітами окремих музейних закладів про участь в акції #MuseumWeek2015 можна ознайомитися на сторінках інтернет-видань [4, 5, 6].
Додаток 1.
Музейні заклади України, представлені в соціальній мережі Twitter станом на 1 квітня 2015 р.
№ п/п | Twitter-ім’я | Назва музею | Примітки |
1. | @vokm2014 | Вінницький обласний краєзнавчий музей | |
2. | @GenderMuseumUKR | Музей гендерної історії (Харків) | Учасник #MuseumWeek |
3. | @history_museum | Національний музей історії України (Київ) | Зареєструвався в #MuseumWeek, але участі не брав, сторінка неактивна |
4. | @KhanenkoMuseum | Музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків (Київ) | Учасник #MuseumWeek |
5. | @litmuzodessa | Одеський літературний музей | Учасник #MuseumWeek |
6. | @Mezhybizh | Державний історико-культурний заповідник “Межибіж” | Учасник #MuseumWeek |
7. | @museum1849 | Дніпропетровський національний Історичний музей ім. Д. І. Яворницького | Учасник #MuseumWeek |
8. | @MuzeyMel | Мелітопольський міський краєзнавчий музей | Учасник #MuseumWeek |
9. | @Mystetskyi | Мистецький Арсенал (Київ) | Учасник #MuseumWeek |
10. | @NAMU_art | Національний художній музей України (Київ) | Учасник #MuseumWeek |
11. | @Museum_Folk_Art | Національний музей українського народного декоративного мистецтва (Київ) | |
12. | @Boryspil_Museum | Бориспільський державний історичний музей | |
13. | @KOKMkir | Кіровоградський обласний краєзнавчий музей | Сторінка неактивна |
14. | @nkphcp | Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник | |
15. | @xutirsavky | Етнографічний музей “Хутір Савки” (Київ) | |
16. | @zapovidnik | Державний історико-меморіальный Лук’янівський заповідник (Київ) | Сторінка неактивна |
17. | @museum_lviv | Музей історії релігії (Львів) | |
18. | @honcharmuseum | Музей Івана Гончара (Київ) | |
19. | @HalahanArt | Чернігівський обласний художній музей ім. Григорія Галагана | |
20. | @MuseumTychyna | Музей-квартира Павла Тичини (Київ) | |
21. | @HolodomorM | Національний музей “Меморіал пам’яті жертв голодоморів в Україні” | |
22. | @tustan_ua | “Заповідник “Тустань” (Сколівський р-н) | |
23. | @PROSTIR_MUSEUM | Відкритий музейний портал “Музейний простір” |
Джерела:
- #MuseumWeek, 23—29 марта 2015 года [Електронний ресурс] // #MuseumWeek. – Режим доступу: http://museumweek2015.org/src/docs/museumweek_russian.pdf
- List of partisipants [Електронний ресурс] // #MuseumWeek. – Режим доступу: http://museumweek2015.org/en/participants/
- Западенко І. Можливості Twitter для журналістів. Case ElectUA [Електронний ресурс] / І. Западенко, В. Мороз // МГО “Інтерньюз-Україна”. – Режим доступу: http://civic.kmu.gov.ua/consult_mvc_kmu/uploads/attach-578-211759395.pdf
- Отчет об акции #MuseumWeek [Електронний ресурс] // Исторический музей в социальных сетях. Проекты, акции, аналитика. – Режим доступу: http://blog.mediashm.ru/museumweek-analysis
- Підсумок акції #MuseumWeek2015: нові зв’язки українських музейників [Електронний ресурс] // Музейний простір. – Режим доступу: http://prostir.museum/ua/post/34736
- Что такое #MuseumWeek2015 и зачем это нужно? // Hleb.asia. – Режим доступу: http://hleb.asia/museumweek2015/